دکتر علی خورسندی، رئیس انجمن علمی آموزش عالی ایران:
• انجمنهای علمی پیشینهای قریب به پانصد سال دارند. از منظر جامعهشناسی علم، این سنخ از انجمنها اصولا دو رسالت اصلی را دنبال میکنند. رسالت اول انجمنها، «تخصصی» است و هدف آن توسعه و ترویج دانشهای حرفهای و ارتقای اجتماع کنشگران متخصص است. ماموریت تخصصی انجمنها در قالب رویدادها و شیوههای متنوعی انجام میشود؛ برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی، برگزاری نشستها، همایشها و سمینارهای حرفهای، انتشار مجلات و نشریات علمی، اجرای طرحها و پروژههای پژوهشی، ارتباط و تعامل با سایر انجمنها و موسسات علمی و تخصصی داخل و خارج از کشوراز جمله اقدامات متعارف انجمنهای علمی هستند.
• رسالت دوم انجمنهای علمی معطوف به منافع «عمومی» است. اجتماعسازی علم و ترویج گفتمانهای علمی در جامعه و اثرگذاری در سیاستگذاریهای اجتماعی از اهداف کلیدی و اغلب مکنون انجمنهای علمی است. به عبارتی، حساسیت علمی و سیاستی، و کنشگری خردمندانه به رویدادهای اجتماعی و کجرویهای احتمالی نهادها و سازمانهای جامعه از اهداف عمومی و اجتماعی انجمنهای علمی است.
• انجمن آموزش عالی ایران با سه دهه فعالیت سازمانی و تجربه نهادی یکی از شناختهشدهترین انجمنهای علمی کشور است که در هر دو رسالت «تخصصی» و «عمومی» دستاوردهای ارزشمند و قابل اعتنایی را به ارمغان آورده است. ثمرات ارزنده و اثرگذاریهای اجتماعی انجمن آموزش عالی و کنشگری حرفهای و خردمندانه اعضای هیئت مدیره و مدیران پیشین آن، بویژه تلاشها و دوراندیشیهای جناب آقای دکتر صالحی عمران و سایر اعضا و اساتید گرامی ستوده و مشکور است.
• فصل جدید انجمن آموزش عالی با انباشتی از دانشها و انرژیهای جدید و توانمندیهای علمی و تجربی اساتید و محققان شناختهشده آموزش عالی آغاز میشود. با علم به اینکه آموزش عالی یک حوزه مطالعاتی و تخصصی چندرشتهای است و فعالیتها و پیامدهای آن به کلیت نهاد آموزش عالی ایران معطوف است، کنشگری حرفهای و عضویت فعال متخصصان و محققان حوزههای مختلف دانشگاهی را بیش از گذشته میطلبد. برای تقویت سازمانی و توسعه نهادی انجمن و گسترش فعالیتها و رویدادهای ملی و بینالمللی آن، بهرهگیری از سرمایه اجتماعی و دانشی شبکهای از کنشگران آموزش عالی در حوزههای مختلف دانشگاهی و تخصصی و در نتیجه گسترش عضویت و کنشگری آزاد در انجمن ضروری است.
• از پرودگار بزرگ میخواهیم ما را در این آزمون خطیر یاری و موفقیت عطا فرماید.