انجمن علمی اخلاق در علوم و فناوری با همکاری انجمن آموزش عالی ایران  برگزار می‌کند:

انجمن علمی اخلاق در علوم و فناوری با همکاری انجمن آموزش عالی ایران  برگزار می‌کند:

 همایش
«مهاجرت نخبگان علمی در ایران: چالش‌ها و راهکارها»

تاریخ برگزاری: ۱۲ و ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۳،

 مکان :  مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت

 محورهای همایش:
مبانی نظری مهاجرت نخبگان، تحلیل عوامل مهاجرت، سویه‌ها و تجربیات زیسته مهاجران علمی ایرانی و ارائه سیاست‌ها و راهبردهای پیشنهادی

 سایت انجمن علمی اخلاق در علوم و فناوری congress.iranethics.ir

قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران برگزار می‌کند:

دومین نشست آموزش عالی به کجا می‌رود؟

با حضور:


جعفر توفیقی، استاد دانشگاه تربیت مدرس
مقصود فراستخواه، استاد موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
ابراهیم صالحی عمران، استاد دانشگاه مازندران
حسین میرزایی، دانشیار دانشگاه تهران
محمد یمنی، استاد دانشگاه شهید بهشتی

زمان رویداد:

 سه شنبه، ۲۰ آذر ۱۴۰۳

 ساعت ۱۰ تا ۱۲

مکان:
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم
تربیتی و روانشناسی، طبقه اول، سالن سیمرغ

تازه های نشر

فراز و فرود کیفیت آموزش عالی در ایران

محمد یمنی دوزی سرخابی

«تشخیص» وضعیت کیفیت آموزش های دانشگاهی با توسل به عدد و رقم نه تنها نمی تواند به روشنگری در مورد آن بیانجامد بلکه تصویر ایستایی از پویایی آن ارایه می دهد و به شکاف بین تصمیمات مدیریتی با واقعیت ها دامن می زند. برای برون رفت از این معضل لازم است ذهنیتی که روش های کمی نگر و کاهنده را در مدیریت سیستم‌های پیچیده دانشگاهی مستقر کرده است تغییر کند و ذهنیت کاهنده و ساده نگر با آن چه اندیشه ی پیچیده نامیده می شود جایگزین گردد. این جایگزینی امکان دوری از فرمالیسمی که عملکرد آموزش عالی و دانشگاه ها را درسیطره ی خود قرار داده است فراهم می آورد.فقدان چنین اندیشه ای در میدان عمل سبب می شود که فعالیت های کنشگران دانشگاهی نتواند در مسیر پر پیچ و خم شکل گیری دانشگاه دانش زا و فضیلت خواه گام برداشته و توان آفرینش “کیفیت بی نام” پیدا کنند، آفرینشی که اندیشه ،عمل و اخلاق بزرگان فرهنگ این مرز و بوم درس های گران بهایی برای آن در بر دارد.

قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران برگزار می کند:

آموزش و بهسازی در آموزش عالی ایران: چالش ها و راهکارها
نگاهی به تجارب دانشگاه های برتر

سخنران نشست:

🎙دکتر اسماعیل جعفری، دانشیار گروه علوم تربیتی، مدیر منابع انسانی و پشتیبانی دانشگاه شهید بهشتی

📆 دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳

⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۲

🏢 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، اتاق ۳۱۴

 قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی,اجتماعی و تمدنی برگزار می کند:

قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی,اجتماعی و تمدنی برگزار می کند:

«دانشگاه و توسعه از رهگذر سرمایه انسانی»

 سخنران نشست:

دکتر محمد جواد صالحی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

 دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

ساعت ۱۰ الی ۱۲

 دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، طبقه سوم، اتاق ۳۱۴

 قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران برگزار می کند:

«نگاهی انتقادی بر سواد محیط زیستی دانشگاهیان»

 سخنران نشست:

دکتر جبار رحمانی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی

 روز  دوشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۲

ساعت ۱۰ الی ۱۲

 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، اتاق ۳۱۴

🔸

قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران و پژوهشگاه مطالعات فرهنگی,اجتماعی و تمدنی برگزار می کند

«دانشگاه و توسعه از رهگذر سرمایه انسانی»

سخنران نشست:

دکتر محمدجواد صالحی، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

 روز  دوشنبه ۷ اسفند ماه ۱۴۰۲

ساعت ۱۰ الی ۱۲

 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، اتاق ۳۱۴

قطب علمی آموزش عالی و توسعه برگزار می کند:

قطب علمی آموزش عالی و توسعه با همکاری انجمن آموزش عالی ایران برگزار می کند:

رهبری خدمتگزار در آموزش عالی

سخنران نشست:

دکتر محمد حسن پرداختچی، استاد دانشگاه شهید بهشتی

زمان: دوشنبه 30 بهمن ماه 1402، ساعت 10 الی 12

مکان: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، اتاق 314

مصاحبه دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران با خبرگزاری آنا

لزوم تدوین آئین نامه ارتقای اساتید متناسب با ماموریت های هر دانشگاه

ابراهیم صالحی عمران، رئیس انجمن آموزش عالی آموزش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره آیین نامه ارتقای جذب اساتید اظهار کرد: آیین نامه ارتقای اساتید نمی‌تواند مسیر رشد فردی عضو هیئت علمی و رشد دانشگاه را برای تمام دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌هایی با ماموریت‌های خاص فراهم کند. 

وی افزود: از آیین نامه ارتقای اساتید انتظار کمک به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و عملکرد دانشگاه می‌رود. 

صالحی عمران در پاسخ به این سوال که آیا آیین نامه ارتقای استادان باعث بهبود کیفیت در عملکرد آموزش عالی می‌شود، اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین ایرادات موجود به آیین نامه ارتقای اساتید این است که به هیچ عنوان آیین نامه نمی‌تواند رشد فردی یا سازمانی دانشگاه را رقم بزند؛ چرا که ماموریت دانشگاه‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید جداگانه در راستای حرکت علمی گام بردارند. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران با بیان اینکه آیین نامه ارتقای اساتید در دو بخش آموزشی و پژوهشی است، تاکید کرد: آیین نامه ارتقای اساتید نمی‌تواند برون داد‌های همسانی برای آموزش عالی به وجود آورد، برای مثال از آنجایی که ماموریت دانشگاه فرهنگیان تربیت نیروی معلم است؛ بنابراین باید متناسب با ویژگی‌های این دانشگاه آیین نامه خاص طراحی و تدوین شود. 

صالحی عمران گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای ماموریت آموزش‌های مهارتی به دانشجویان را دارد تا نیرو‌های تکنسین به عنوان پنجه‌های کارآمد در بازار کار جذب شوند. 

وی اضافه کرد: استادی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تدریس می‌کند، نباید به فکر مقاله نویسی باشد، بلکه باید راه اندازی کسب و کار و تجاری سازی را مدنظر قرار دهد؛ بنابراین با توجه به ماموریت‌های مختلف دانشگاه‌ها احتیاج به تنوع آیین نامه‌های ارتقای اساتید داریم. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران افزود: دانشگاه امام حسین (ع) به منظور تربیت نیرو در سیستم‌های امنیتی و دفاعی هم نیازمند آیین نامه‌های مخصوص است، مرجعیت مهارتی باید در کنار مرجعیت علمی در آیین نامه ارتقا مدنظر قرار گیرد و روی علم نافع و نظام استاد و شاگردی تمرکز داشته باشد. 

صالحی عمران بیان کرد: کلید واژه‌های جدید در عرصه فناوری مانند هوش مصنوعی باید در آیین نامه ارتقای اساتید لحاظ شود تا رویکردی نسبت به تحولات آموزش عالی داشته باشد؛ چرا که انتظار می‌رود دانشگاه در رشد اقتصادی، دگرگونی وضعیت اشتغال، هویت پذیری در قبال اشتغال دانشجویان و تجاری سازی تولیدات داخلی دخالت کنند، اما رد پای هیچ کدام از این موارد در آیین نامه موجود ذکر نشده است. 

رئیس انجمن آموزش عالی ایران گفت: آیین نامه ارتقای اساتید باید ارتقای فردی و سازمانی و رسالت دانشگاه را با توجه به کارکرد‌های مختلف آموزش عالی به وجود آورد. 

صالحی عمران ادامه داد: با توجه به اینکه در حال ورود به نسل پنجم دانشگاه‌ها هستیم باید آیین نامه ارتقای اساتید با پیامد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و … برای دانشگاه‌ها متصور شود؛ چرا که پیامد‌ها فقط در درون سیستم دانشگاه‌ها نباید دیده شوند، بلکه نگاه جدی به تحول در آینده آموزش عالی امری لازم و ضروری است.

🌏

 لینک خبر:https://ana.press/003fyl