دکتر حسین رحیمی مشاور و نماینده وزیر علوم در امور ساماندهی آموزش عالی در هفتمین کنفرانس ساماندهی آموزش عالی  در مورد طرح جامع ساماندهی، افتخارات و کامیابی های نظام آموزش عالی در حوزه های پژوهش و فناوری مطالبی را بیان نمود و افزود: پرداختن به مشکلات، ممکن است ما را از کامیابی ها و پیشرفت های نظام آموزش عالی کشور غافل کند. طی ربع قرن اخیر، تعداد موسسات آموزش عالی در ایران، توسعه گسترده ای یافته و در نتیجه تعداد دانشجو نیز افزایش چشمگیری پیدا کرده است. به گونه ای که شاخص تعداد دانشجو به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ردیف کشورهای پیشرفته صنعتی است.
وی در بخش بعدی سخنان خود اظهار داشت: ایران در دهه ی اخیر بالاترین رشد کمی چاپ مقالات علمی را تجربه کرده است. علاوه بر این در چند سال اخیر رشد چشمگیر کیفی در مقاله داشتیم. وزارت علوم با ایجاد مراکز کارآفرینی، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، واحد های نوآوری و فناوری و همچنین تشکیل هسته های تحقیقاتی، به ایفای نقش بسیار موثر در ترویج علم و مشارکت در برنامه های توسعه ای کشور پرداخته اند.

ایشان در ادامه ضمن تببین و بررسی دلایل و ضرورت های ساماندهی افزود: اعتبارات آموزش عالی محدود است و چشم اندازی برای رشد جهشی این اعتبارات به چشم نمی خورد. بنابر این طرح ساماندهی بر اساس آموزش عالی  و ضرورت های موجود و همچنین اصول بیست گانه این موضوع در موسسات آموزشی و پژوهشی ضروری می باشد. هدف اصلی ساماندهی در واقع محدود سازی و کوچک سازی آموزش عالی نیست بلکه هدف اصلی، موثر سازی است. در این ساماندهی امکان ارتقاء کمی و کیفی موسسه وجود دارد و اولویت بندی هایی در این خصوص در نظر گرفته شده است.
دکتر رحیمی در پایان مباحث خود، رهنمون های مقام معظم رهبری را بدین شرح قرائت نمود: مقام معظم رهبری در دیداری که چند وقت اخیر با استادان دانشگاه های کشور داشتند فرمودند: ….توسعه آموزش عالی باید در جهت هدف ها باشد. مسئولان آموزش عالی باید از توسعه غیر هدفمند به شدت پرهیز کنند. چون هم اتلاف مال است، هم اتلاف و ضایع کردن منابع انسانی است. ببینیم چه لازم داریم. باید ببینیم هدف چیست و به کجا می خواهیم برسیم؟ بر اساس آن، فضاهای آموزش عالی را توسعه دهیم. بنابراین بر حسب نیاز، دنبال اهداف خودمان باشیم. به نظر من این مساله ی خیلی حساس و مهمی است. نیازهای اصلی کشور  در حوزه ی  علوم و فناوری باید احصاء شوند. در زمینه علوم انسانی هم همین جور؛ بر اساس این ها برنامه ریزی شود.

سپس برنامه با برگزاری سه پنل تخصصی ادامه یافت.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment